@article { author = {Mirzakhani, Masoumeh and Khojasteh Baqerzadeh, Hassan}, title = {Comparative analysis of the advertising discourse of "Network One" and "Jem TV satellite network" in the field of body}, journal = {rahpooye Ertebatat -o farhang}, volume = {1}, number = {2}, pages = {99-116}, year = {2022}, publisher = {Soore University}, issn = {9788-2820}, eissn = {9796-2820}, doi = {10.22034/rcc.2022.251332}, abstract = {Reading and classifying the texts derived from the commercial advertisements with the aim of analyzing and interpreting the discourse of advertisements on the ‘One Sima national network’ and the Jem TV satellite network in the field of body; The purpose of this article is to achieve that commercial advertisements from Channel One and 33 commercial advertisements from Jem TV were purposefully selected and analyzed in the period of 1996-97. Using the capabilities of discourse analysis methods and the theoretical framework of interpretive sociology, the three discourses of "pleasure", "health" and "status" of the body, in network advertisements, one and three discourses of "pleasure", "health" And the "beauty" of the body is represented in the Jem Network advertisements under a larger "physical or biological" discourse. The difference is that the central signifier of all discourses on the network is a "consumer man" and on the Jem network is "hedonism". }, keywords = {"Discourse Analysis","Body","Business Advertising","Network One","Jam Network"}, title_fa = {تحلیل مقایسه ای گفتمان تبلیغات «شبکه یک» و «شبکه ماهواره ای جم تی وی» در حوزه بدن}, abstract_fa = {هدف از این مقاله بازخوانی و طبقه بندی متون برآمده از آگهی ها با هدف تحلیل و تفسیر گفتمان تبلیغات در «شبکه یک سیمای ملی» و «شبکه ماهواره ای جم تی وی» در حوزه بدن؛ است که برای دست یافتن به آن، 72 آگهی از «شبکه یک» و 33 آگهی از «شبکه جم تی وی» به صورت هدفمند در بازه زمانی سال 96-97 انتخاب و تحلیل شد. بنحوی که با بهره گیری از قابلیت های روش تحلیل گفتمان و چارچوب نظری جامعه شناسی تفسیری، سه گفتمان «لذت و خوشایندی»، «سلامت» و «منزلتِ» بدن، در تبلیغات «شبکه یک» و سه گفتمان «لذت و خوشایندی»، «سلامت» و «زیباییِ» بدن، در تبلیغات «شبکه جم»، تحت گفتمان بزرگ تر «جسمی یا بیولوژیکی» بازنمایی شده است. با این تفاوت که دال مرکزی مجموع گفتمانها در «شبکه یک»، «انسان مصرفی» و در «شبکه جم»، «هدونیسم» است.}, keywords_fa = {«تحلیل گفتمان»,«بدن»,«آگهی بازرگانی»,«شبکه یک»,«شبکه جم»}, url = {https://rcc.soore.ac.ir/article_251332.html}, eprint = {https://rcc.soore.ac.ir/article_251332_b65806f636db37d4af4afdfc76904624.pdf} }