%0 Journal Article %T رابطه بین استفاده از اینستاگرام و مدیریت بدن زنان شهر تهران %J مطالعات راهبردی ارتباطات %I دانشگاه سوره %Z 9788-2820 %A خجیر, یوسف %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 1 %N 1 %P 23-38 %! رابطه بین استفاده از اینستاگرام و مدیریت بدن زنان شهر تهران %K مدیریت بدن %K شبکه اجتماعی مجازی %K اینستاگرام %K کاربران زن %R 10.22034/rcc.2021.248923 %X این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین میزان و نوع استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و مدیریت بدن کاربران زن انجام گرفته است. چارچوب نظری این پژوهش ترکیبی و در مدیریت بدن از نظریه مدیریت بدن گیدنز و در میزان استفاده از نظریه  استفاده و رضامندی استفاده شده است. روش این پژوهش پیمایشی و جامعه آماری، کاربران (اینستاگرام) زن  19 تا 45 سال ساکن شهر تهران و تعداد حجم نمونه براساس قاعده فادی 407 نفر است. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تحلیل داده­ ها از نرم ­افزار spss استفاده شده است. یافته­ ها نشان می­دهد توجه چهار پنجم (81 درصد) پاسخگویان به مدیریت بدن ­شان در حد کم است. در بین شیوه ­های چهارگانه مدیریت بدن، بیشترین توجه به فعالیت ورزشی و کمترین جراحی زیبایی است. استفاده از لوازم آرایش و رعایت رژیم غذایی گزینه­ های سوم و چهارم است. میانگین استفاده از اینستاگرام در بین پاسخگویان 112 دقیقه در شبانه­روز و تعداد مراجعه به آن 9 بار است. بیشترین استفاده نیز برای لایک کردن و کامنت­ گذاری است. یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از اینستاگرام در حد بسیار ضعیفی باعث توجه کاربران به مدیریت بدن­ شان شده است. در بین شیوه­ های چهارگانه مدیریت بدن نیز با افزایش استفاده از اینستاگرام در حد ضعیفی بر فعالیت ورزشی و استفاده از لوازم آرایش کاربران (برای بهبود مدیریت بدن­شان) افزوده شده است. همچنین بین استفاده از اینستاگرام و جراحی زیبایی و رعایت رژیم غذایی همبستگی معناداری وجود نداشت.  %U https://rcc.soore.ac.ir/article_248923_f61c6b839f21e0d1bd15ddd2d092cd1d.pdf