%0 Journal Article %T میزان شناخت والدین دانش‌آموزان دربارۀ نقش آموزشی فضای مجازی %J مطالعات راهبردی ارتباطات %I دانشگاه سوره %Z 9788-2820 %A اسدی, عباس %A بخارایی, مهسا %D 2021 %\ 12/06/2021 %V 1 %N 1 %P 51-61 %! میزان شناخت والدین دانش‌آموزان دربارۀ نقش آموزشی فضای مجازی %K فضای مجازی %K سواد رسانه‌ای %K والدین %K دوره متوسطه %K دانش‌آموزان %K آموزش %R 10.22034/rcc.2021.248927 %X مقاله حاضر میزان شناخت والدین دانش­آموزان از فضای مجازی و همچنین میزان استفاده آنها از فضای مجازی را مورد مطالعه قرار داده  و در چارچوب نظری آن از نظریه «نشر نوآوری» راجرز و نظریه «سواد رسانه ای» پارتر استفاده شده است. این پژوهش با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه­ محقق ساخته انجام گرفته است. جامعه  آماری شامل 320 هزار و 775 دانش آموز دوره متوسطه مناطق  19 گانه آموزشی شهر تهران بوده که با استفاده از فرمول «کوکران» 400 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه ها به صورت تصادفی بین آنها توزیع شده است.  نتایج تحقیق نشان می دهد که میان پایگاه اجتماعی-اقتصادی والدین با میزان شناخت آنها از فضای مجازی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. همچنین براساس نتایج این تحقیق، بین والدین و فرزندان در شناخت از فضای مجازی تفاوت وجود دارد؛ تفاوتی که بیانگر شکاف نسلی است. همین طور بر اساس یافته های این تحقیق، از آنجایی که میزان سواد رسانه­ای فرزندان به مراتب بیشتر از والدین ا­یشان است، لذا فرزندان در اکثر مواقع فضای مجازی را جایگزین والدین در پاسخ­گویی به سؤال­های خود می­کنند. %U https://rcc.soore.ac.ir/article_248927_8ba0c467fe6d32b88f7e70a6642b4815.pdf