1
دانشیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی.
2
استاد دانشگده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
3
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبایی
10.22034/rcc.2022.251336
چکیده
مرجعیت رسانهای موضوع با اهمیت در فعالیت رسانهای است بسیار از رسانه ها تلاش میکنند تا به این موقعیت دست یابند در بسیاری از رخدادها و فعالیت ها مخاطب در شرایطی به رسانه رجوع می کند که آن رسانه به عنوان مرجع برای او محسوب شود . مطالعه حاضر با تمرکز بر عوامل مرتبط با مرجعیت خبری رسانه های داخلی وخارجی از دیدگاه بهره برداران ومخاطبان خبر انجام شد. هدف شناخت این عوامل وابعاد موضوع برای کسب مرجعیت خبری ، به عنوان عاملی مهم در جایگاه سازی برای رسانه های داخلی درنزد مخاطبان بوده است. این امر با ترجیحات رسانه ای ، عوامل اعتماد زا ، عوامل اعتبار زا و استانداردهای نشر خبر به عنوان محورهای اصلی کار مورد ارزیابی قرار گرفت. در عین حال آسیبهای این امر که مانع دستیابی به مرجعیت خبری می شود نیز مطالعه شد وصحت این عوامل ومیزان اهمیت آنها در حصول مرجعیت خبری برای رسانه های داخلی بدست آمد. برای دستیابی به اهداف این پژوهش از روش پیمایشی با تکنیک پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری عامه مردم شهر تهران وروش نمونه گیری این پژوهش روش نمونه گیری تلفیقی وترکیبی با 2 تکنیک چند مرحله ای و اتفاقی بوده است. نتایج نشان داد که تا نتوان اعتماد از دست رفته مردم به رسانه های داخلی را اعاده کرد ؛ دستیابی به مرجعیت خبری برای رسانه های داخلی امری دشوار است.یافته ها نشان می دهد که پاسخگویان در حال حاضر بر این باورند که اخبار مثبت از رسانه های خارجی واخبار منفی از رسانه های داخلی بیشتر منتشر می شوند. این موضوع نشان می دهد که سابقه فعالیت رسانه های خارجی وتداوم آسیبهای موجود در مسیر عملکرد رسانه های داخلی زمینه ساز شکل گیری این باور بوده است.
نقیب السادات, سید رضا, کیا, علی اصغر, & کاتبی, محمد. (1400). عوامل مرتبط با مرجعیت خبری رسانه های داخلی و خارجی از دیدگاه مخاطبان. مطالعات راهبردی ارتباطات, 1(2), 117-130. doi: 10.22034/rcc.2022.251336
MLA
سید رضا نقیب السادات; علی اصغر کیا; محمد کاتبی. "عوامل مرتبط با مرجعیت خبری رسانه های داخلی و خارجی از دیدگاه مخاطبان". مطالعات راهبردی ارتباطات, 1, 2, 1400, 117-130. doi: 10.22034/rcc.2022.251336
HARVARD
نقیب السادات, سید رضا, کیا, علی اصغر, کاتبی, محمد. (1400). 'عوامل مرتبط با مرجعیت خبری رسانه های داخلی و خارجی از دیدگاه مخاطبان', مطالعات راهبردی ارتباطات, 1(2), pp. 117-130. doi: 10.22034/rcc.2022.251336
VANCOUVER
نقیب السادات, سید رضا, کیا, علی اصغر, کاتبی, محمد. عوامل مرتبط با مرجعیت خبری رسانه های داخلی و خارجی از دیدگاه مخاطبان. مطالعات راهبردی ارتباطات, 1400; 1(2): 117-130. doi: 10.22034/rcc.2022.251336