این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین میزان و نوع استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و مدیریت بدن کاربران زن انجام گرفته است. چارچوب نظری این پژوهش ترکیبی و در مدیریت بدن از نظریه مدیریت بدن گیدنز و در میزان استفاده از نظریه استفاده و رضامندی استفاده شده است. روش این پژوهش پیمایشی و جامعه آماری، کاربران (اینستاگرام) زن 19 تا 45 سال ساکن شهر تهران و تعداد حجم نمونه براساس قاعده فادی 407 نفر است. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد توجه چهار پنجم (81 درصد) پاسخگویان به مدیریت بدن شان در حد کم است. در بین شیوه های چهارگانه مدیریت بدن، بیشترین توجه به فعالیت ورزشی و کمترین جراحی زیبایی است. استفاده از لوازم آرایش و رعایت رژیم غذایی گزینه های سوم و چهارم است. میانگین استفاده از اینستاگرام در بین پاسخگویان 112 دقیقه در شبانهروز و تعداد مراجعه به آن 9 بار است. بیشترین استفاده نیز برای لایک کردن و کامنت گذاری است. یافتهها نشان میدهد که استفاده از اینستاگرام در حد بسیار ضعیفی باعث توجه کاربران به مدیریت بدن شان شده است. در بین شیوه های چهارگانه مدیریت بدن نیز با افزایش استفاده از اینستاگرام در حد ضعیفی بر فعالیت ورزشی و استفاده از لوازم آرایش کاربران (برای بهبود مدیریت بدنشان) افزوده شده است. همچنین بین استفاده از اینستاگرام و جراحی زیبایی و رعایت رژیم غذایی همبستگی معناداری وجود نداشت.
خجیر, یوسف. (1400). رابطه بین استفاده از اینستاگرام و مدیریت بدن زنان شهر تهران. مطالعات راهبردی ارتباطات, 1(1), 23-38. doi: 10.22034/rcc.2021.248923
MLA
یوسف خجیر. "رابطه بین استفاده از اینستاگرام و مدیریت بدن زنان شهر تهران". مطالعات راهبردی ارتباطات, 1, 1, 1400, 23-38. doi: 10.22034/rcc.2021.248923
HARVARD
خجیر, یوسف. (1400). 'رابطه بین استفاده از اینستاگرام و مدیریت بدن زنان شهر تهران', مطالعات راهبردی ارتباطات, 1(1), pp. 23-38. doi: 10.22034/rcc.2021.248923
VANCOUVER
خجیر, یوسف. رابطه بین استفاده از اینستاگرام و مدیریت بدن زنان شهر تهران. مطالعات راهبردی ارتباطات, 1400; 1(1): 23-38. doi: 10.22034/rcc.2021.248923