1
استادیار جامعه شناسی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور.
10.22034/rcc.2022.251324
چکیده
در عصر حاضر که هجوم اطلاعات و پیامهای مختلف ابعاد مختلف زندگی افراد را متأثر ساخته است؛ سواد رسانهای بهعنوان یک نیاز اجتماعی در دوران جوانی محسوب میشود. هدف از انجام این مقاله، بررسی رابطه سطح سواد رسانه با تفکر انتقادی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی است. این مقاله، با روش پیمایش میدانی و از نوع کمی است و از حیث هدف، از نوع تحقیقات کاربردی محسوب میشود. برای جمعآوری اطلاعات، از سه پرسشنامه استاندارد سواد رسانهای فلسفی (1393)، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻔﮑﺮ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﯼ ﺭیتکس (2005) و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون و همکاران (1983) استفادهشده است. نمونهگیری به شکل در دسترس و از طریق انتشار لینک پاسخگویی به پرسشنامهها در فضای مجازی انجام پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان داد سواد رسانهای با تفکر انتقادی و مهارتهای اجتماعی رابطه معنادار داشته و مؤلفههای آن قابلیت تبیین متغیرهای فوق رادارند. همچنین در میزان سواد رسانه، تفکر انتقادی و مهارت اجتماعی تفاوتی در دانشجویان زن و مرد وجود نداشت. با توجه به تفاوت سواد رسانهای در بین دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پیشنهاد گردید جهت تقویت مهارتهای اجتماعی و تفکر انتقادی دانشجویان، کارگاههای آموزش سواد رسانه جهت ارتقا تفکر نقادانه و مهارتهای اجتماعی برگزار گردد.
طالبی, محمدعلی, & امیدوار فاز, منیره. (1400). بررسی رابطه سطح سواد رسانهای با تفکر انتقادی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند. مطالعات راهبردی ارتباطات, 1(2), 21-30. doi: 10.22034/rcc.2022.251324
MLA
محمدعلی طالبی; منیره امیدوار فاز. "بررسی رابطه سطح سواد رسانهای با تفکر انتقادی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند". مطالعات راهبردی ارتباطات, 1, 2, 1400, 21-30. doi: 10.22034/rcc.2022.251324
HARVARD
طالبی, محمدعلی, امیدوار فاز, منیره. (1400). 'بررسی رابطه سطح سواد رسانهای با تفکر انتقادی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند', مطالعات راهبردی ارتباطات, 1(2), pp. 21-30. doi: 10.22034/rcc.2022.251324
VANCOUVER
طالبی, محمدعلی, امیدوار فاز, منیره. بررسی رابطه سطح سواد رسانهای با تفکر انتقادی و مهارتهای اجتماعی در دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند. مطالعات راهبردی ارتباطات, 1400; 1(2): 21-30. doi: 10.22034/rcc.2022.251324