جنسیت و مصرف رسانه‌ای؛ مقایسه میزان مصرف رسانه‌ها در میان زنان و مردان شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 عضو هیات علمی گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22034/rcc.2022.1973790.1042

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان مصرف رسانه‌ای در میان زنان و مردان شهر تهران، طراحی و اجرا شده و به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی مقایسه‌ای است که به روش پیمایشی و با ابزار اندازه گیری پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران و طبق آخرین سرشماری سال 1395 و بر اساس آمار موجود در سایت مرکز آمار ایران8,693,706 نفر است. پرسشنامه‌های پژوهش از طریق google form بین یک نمونه 396 نفری، توزیع، جمع آوری، وپس ازکنترل‌های لازم ، با استفاده از spss تجزیه و تحلیل داده‌ها صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد مردان در طول شبانه‌روز کمتر از زنان روزنامه‌ می‌خوانند. نتایج نشان داد که تفاوت میزان خواندن نشریه در طول شبانه‌روز و همچنین در طول هفته توسط زنان ومردان معنی‌دار نیست. تفاوت میزان خواندن کتاب در شبانه‌روز توسط زنان و مردان تهرانی معنی‌دار بوده، و طبق نتایج زنان هم در طول شبانه‌روز و هم در طول هفته بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند. تفاوت میزان گوش دادن به رادیو در شبانه روز توسط زنان و مردان تهرانی معنی‌دار نبوده اما طبق نتایج، مردان بیشتر از زنان در طول هفته به رادیو گوش می‌کنند. میزان تماشای تلویزیون در طول شبانه‌روز بر اساس جنسیت معنی‌دار نبوده اما این تفاوت برای تماشای تلویزیون در طول هفته معنی‌دار بوده و مردان در طول هفته بیشتر از زنان به تماشای تلویزیون می‌پردازند. در میزان استفاده زنان و مردان از ماهواره، در طول شبانه‌روز و در طول هفته، تفاوتی وجود ندارد. زنان بیشتر از مردان در طول هفته، ماه و حتی سال به سینما می‌روند. زنان بیشتر از مردان در ماه به تئاتر می‌روند. تفاوت میزان گذراندن وقت در اینترنت و فضای مجازی در شبانه‌روز توسط زنان و مردان تهرانی معنی‌دار نبوده و جنسیت در استفاده از اینترنت، البته در میان شهروندان تهرانی مورد مطالعه، تأثیری نداشته است.

کلیدواژه‌ها