1
دانشجو دکتری رشته جامعه شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
10.22034/rcc.2023.1995793.1061
چکیده
ارزش به عنوان یک پدیده اجتماعی، از زمان تشکیل اجتماعات اولیه تاکنون در زندگی انسان نقش مهمی داشته است. یک تغییر مهم در نهاد خانواده در ایران تغییر در نظام ارزشی افراد باشد. هدف پژوهش حاضر مصرف رسانه های جمعی جدید بر ارزشهای نسلی در بین جوانان شهر تهران می باشد. روش تحقیق پیمایشی بوده جامعه آماری زنان و مردان 32- 18 سال شهر تهران می باشد. میزان حجم نمونه 400 نفر برآورد شده است. روش نمونهگیری به صورت نمونه گیری خوشه ای انجام گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss استفاده شده است. یافتههای نشان میدهد که، میانگین متغیر ارزشهای نسلی جوانان 79/15و مقدار متوسط آن 70 برآوردشده که نشان میدهد ارزشهای نسلی جوانان بالاتر از مقدار متوسط می باشد. همچنین طبق یافتههای تحقیق، متغیرهای استفاده از تلویزیون ماهواره ای به مقدار (0/297)، استفاده از سایتهای اینترنتی (0/189)، استفاده از شبکههای اجتماعی (0/388)، رفتارهای فراغتی جدید (0/347) و تمایلات مادی-گرایانه (0/381) با ارزش های نسلی همبستگی معنادار و مستقیمی داشته اند. ضریب چندگانه رگرسیون نشان می دهدکه ضریب تبیین به میزان 42/5 درصد برآورد شده است و به وسیله 4 متغیر باقی مانده در مدل تبیین شده است. بر اساس نتایج تحقیق، میتوان گفت گرایش جوانان به ارزشهای مدرن و مادی ناشی از جدا افتادگی جوانان از ارزشهای نسل پیشین به مرور افزایش یافته است در این بین مصرف رسانه های جمعی جدید در تغییرات فرهتگی و هویتی نسل فعلی تأثیرگذار بوده و نوعی گسست و طرد ارزشی نسل فعلی و نسلهای گذشته شکل گرفته است.