1
کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
10.22034/rcc.2022.561266.1031
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعه و تحلیل وضعیت مصرف رسانههای نوین در میان زنان شهر تهران طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی است که با تکنیک پیمایش و ابزار اندازهگیری؛پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه زنان ساکن شهر تهران در سال 1399. به منظور سنجش متغیر کمیت و کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی، از پرسشنامه محققساخته مربوط به میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که زنان مورد مطالعه بیشتر جهت دریافت اطلاعات مورد نیاز خود و کسب آگاهی از تلگرام استفاده میکنند و کمترین رتبه مربوط به تولید محتوا با میانگین 1.90 میباشد. کیفیت استفاده زنان از تلگرام با میانگین 2.54 درحد کم قرار دارد. زنان، بیشتر جهت دریافت آموزشهای گوناگون از صفحات اینستاگرام استفاده میکنند و کمترین رتبه مربوط به تولید محتوا با میانگین 2.41 میباشد. کیفیت استفاده از اینستاگرام با میانگین 3.19، کمی بیش از حد متوسط قرار دارد. زنان همچنین بیشتر از تجربیات شخصی دیگران در توئیتر استفاده میکنند و کمترین رتبه مربوط به اشتراکگذاشتن تجربیات شخصی با میانگین 1.73 است. کیفیت استفاده از توئیتر با میانگین 1.98، پایین بوده است. زنان کاربر فیسبوک بیشتر در حد کامنت گذاشتن برای دیگران فعال بوده و کمترین رتبه مربوط به گذاشتن پست یا عکس با میانگین 1.38 میباشد. کیفیت استفاده از فیسبوک با میانگین 1.42، درحد نازلی بوده است.
بوربور, اکرم, & تاجیک اسماعیلی, سمیه. (1401). سیمای زنان ایرانی کاربر در چهار شبکه اجتماعی توئیتر، اینستاگرام، فیس بوک وتلگرام. مطالعات راهبردی ارتباطات, 2(3), 55-68. doi: 10.22034/rcc.2022.561266.1031
MLA
اکرم بوربور; سمیه تاجیک اسماعیلی. "سیمای زنان ایرانی کاربر در چهار شبکه اجتماعی توئیتر، اینستاگرام، فیس بوک وتلگرام". مطالعات راهبردی ارتباطات, 2, 3, 1401, 55-68. doi: 10.22034/rcc.2022.561266.1031
HARVARD
بوربور, اکرم, تاجیک اسماعیلی, سمیه. (1401). 'سیمای زنان ایرانی کاربر در چهار شبکه اجتماعی توئیتر، اینستاگرام، فیس بوک وتلگرام', مطالعات راهبردی ارتباطات, 2(3), pp. 55-68. doi: 10.22034/rcc.2022.561266.1031
VANCOUVER
بوربور, اکرم, تاجیک اسماعیلی, سمیه. سیمای زنان ایرانی کاربر در چهار شبکه اجتماعی توئیتر، اینستاگرام، فیس بوک وتلگرام. مطالعات راهبردی ارتباطات, 1401; 2(3): 55-68. doi: 10.22034/rcc.2022.561266.1031